Dalton
Wij zijn een gecertificeerde Daltonschool. In mei 2019 zijn wij opnieuw bezocht door de Nederlandse Dalton Vereniging voor de vijfjaarlijkse visitatie. Dit bezoek hebben wij als zeer prettig en motiverend ervaren, het bordje blijft aan de gevel!
Talentontwikkeling
Iedere woensdagochtend organiseren wij "kapiteinentijd". Hét moment waarop de kinderen, groepsdoorbroken, gaan deelnemen aan cursussen buiten het reguliere curriculum. Zo kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor yoga, programmeren, koken, dans, tekenen, diverse sporten en nog veel meer! De cursussen worden gegeven door zowel extern personeel als de eigen leerkrachten.
Kinderen kiezen zelf waar ze aan willen deelnemen en volgen 5 keer per schooljaar een dergelijke cursus.
Versterkt Engels
Wij geven Engels als vak vanaf groep 1/2. Dit doen we o.a. met behulp van de methode GrooveMe. In het DKC breiden we dit uit en noemen het versterkt Engels. Dit betekent dat we Engels niet alleen als vak zien maar gedurende de week ook op andere momenten Engels spreken met de kinderen. Een liedje, een voorleesboek, een gymles of zelfs een hele dag of dagdeel!
Onze kinderen komen uit de buurt, uit Amsterdam maar ook vanuit de gehele wereld. In vele gezinnen wordt, naast Nederlands, ook nog een andere taal gesproken.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zelfredzaam worden en ook in het Engels iets kunnen vragen, zeggen of iemand helpen. De nadruk ligt op verbale communicatie zodat kinderen zich in de stad én bij vriendjes thuis verstaanbaar kunnen maken in het Engels.
Vreedzame school
De Vreedzame school is een methode die van groep 1 tot en met groep 8 een doorgaande lijn aanbiedt betreft de vorming van sociale en burgerschapscompetenties van de leerlingen. Het programma wil ook een positief sociaal en moreel klimaat in de school creëren waar een opvoedende en gedragsregulerende werking van uitgaat. Bij elke les hoort een digitale presenter les. Kinderen hebben altijd inspraak bij de agenda. De les wordt gegeven in een een kring gemaakt van jongen/meisje en de bal wordt gebruikt als rol van spreker. Begin van het schooljaar worden er 8 mediatoren opgeleid (twee kinderen uit de groepen 5,6,7 en 8) die ondersteunend zijn in het oplossen van conflicten. Zij draaien dienst één keer per week tijdens het buitenspelen. Bij elke nieuw blok ontvangen ouders via Klasbord de kletskaarten. Met de kletskaarten worden ouders op de hoogte gesteld welke thema's en onderwerpen we bespreken in de klas met tips en vragen, waardoor zij het gesprek thuis ook met hun kind kunnen voeren betreft dit onderwerp.Topontdekkers
Hier komt nieuwe tekst voor.
Eventueel met een link.